| strona g堯wna | kontakt |
 
 
Wtorek XXIX tygodnia okresu zwyk貫go, Wspomnienie dowolne 安. Jana Kapistrana
23 pa寮ziernika 2018r.


 
poprzednie czytania:

8 stopni w lekturze S這wa Bo瞠go
wg C.M. Martini, La pratica del testo biblico, Piemme, 2000, s.9-10.

08 grudnia, 2010
Lectio divina – opis metody
08 grudnia, 2010
Metoda modlitwy
08 grudnia, 2010

8 stopni w lekturze S這wa Bo瞠go
wg C.M. Martini, La pratica del testo biblico, Piemme, 2000, s.9-10.

08 grudnia, 2010

 

 

z ostatniej chwili
---------------------

30 maja, 2018
Bo瞠 Cia這

Oby Ciebie nie zabrak這... ...


24 maja, 2018
Dzie Matki

Dla naszych kochanych Mam....
30 marca, 2018
Minutka na Wigili Paschaln

Tyle s這wa. Tyle obraz闚. Tyle wra瞠. Od codzienno軼i do 鈍i皻a. Od ciemno軼i do 鈍iat豉. O 鄉ierci...

 

 

 

1. Lectio to czytanie i powtarzanie fragmentu biblijnego ukazuj帷e podstawowe elementy, dynamizm, struktur, bohater闚, akcje, jako嗆 dzia豉nia, bli窺zy i dalszy kontekst, pokrewne/podobne teksty.
Czyli jest to szeroka praca, kt鏎a ma sw鎩 cel w odpowiedzi na proste pytanie: co m闚i ten fragment biblijny? Wielokrotnie zauwa篡貫m, tak瞠 w g這szeniu i w homiletyce, 瞠 wychodzi si od strony biblijnej Pisma 鈍. uwa瘸j帷 j za oczywist, by wyrazi jak捷 my郵 o niej, przeskakuj帷 nad podstawowym i absolutnie nie do zapomnienia pytaniem: co m闚i?
W takim spojrzeniu, tekst, kt鏎y ju czyta貫m i s逝cha貫m dziesi徠ki czy setki razy, ukazuje si jako nowy.
Dlatego te zach璚am m這dych do czytania tekstu z d逝gopisem w r瘯u, podkre郵aj帷 osoby, dzia豉nia, uczucia, jako軼i. Nie s konieczne narz璠zia – te s wa積e – strukturalizmu, ca貫go studium retoryki. Chcia豚ym, aby ka盥y chrze軼ijanin nauczy si 獞iczy w lectio, ka盥y m這dy pocz患szy od 12 roku 篡cia; to pierwszy stopie, bardzo wa積y.
2. Meditatio jest drugim stopniem – zawiera si w poszukiwaniu permanentnych warto軼i albo tego, co przynosi tekst. Odpowiada na pytanie: co nam m闚i tekst? Jakie warto軼i trwa貫 niesie w histori?
3. W meditatio przechodzi si bardzo delikatny etap: dzia豉lno嗆 ludzka – oczywi軼ie prowadzona przez 豉sk, je郵i chce si doj嗆 do modlitwy – zast瘼owana jest stopniowo dzia豉niem Bo篡m. To jest chwila contemplatio, chwila, w kt鏎ej stajemy przed tajemnic, z kt鏎ej zrodzi si tekst biblijny, przed tajemnic Boga Mi這軼i, przed tajemnic Chrystusa i Ducha obecnego i dzia豉j帷ego w historii. Tak wi璚 fragment m闚i do mnie i dla mnie, nie jest ju wi璚ej no郾ikiem og鏊nych wie軼i.
4. Oratio jest czwartym stopniem, gdzie rozpoczynam rozmow z Panem Jezusem, wychodz帷 od tekstu, poprzez chwa喚, dzi瘯czynienie, pytanie. Przychodzi na my郵 bardzo prosta definicja 鈍. Teresy z Avila: „Modlitwa nie jest niczym innym je郵i nie intymn relacj przyja幡i, rozmowa z Tym, o kt鏎ym wiemy, 瞠 nas kocha”. Ale to dopiero w tym punkcie rozmowa z Jezusem wchodzi w dynamik.
5. Z oratio rodzi si consolatio, okre郵enie, kt鏎e wymaga這by d逝窺zego t逝maczenia. U篡cie w sensie nowotestamentalnego paraklesis: do鈍iadcza si w sercu rado嗆 i blisko嗆 z ewangelicznymi postawami zaproponowanymi przez tre嗆 tekstu, u鈍iadamia si sobie dotkni璚ie Boga.
6. Nast瘼nym stopniem jest discretio albo rozeznawanie. Idzie o przyj璚ie z jasno軼i r騜nicy mi璠zy warto軼iami a anty-warto軼iami, warto軼iami ewangelicznymi a ich fa連zywymi obrazami. Tutaj dotkni璚ie Bo瞠 jest mocniejsze, przewa瘸 wymiar mistyczny.
7. Owo discretio przeradza si w deliberatio, w wyborze dzia豉nia i styl闚 篡cia w pe軟y spos鏏 zgodnych z Ewangeli.
8. Ostatnim etapem jest actio: w konkretny spos鏏 wype軟ia si dzia豉nie, kt鏎e przemienia serce, sprawia nawr鏂enie w 篡ciu.

powr鏒


 

na skr鏒y do...|

    Copyright © 2012 Robert Wi璚ek SI